Na čem létají plachtaři

Kluzáky provozované Aeroklubem Zbraslavice

L-23 "Super Blaník"

Základní popis:
Větroň L-23 Super Blaník je dvoumístný celokovový hornoplošník určený pro všechny stupně výcviku a to od elementárního až po speciální výcvik v létání bez vidu, vyšší pilotáže a rovněž k výkonnému plachtění. V obsazení jednou osobou je vhodný i k létání základní akrobacie. Trup je oválného průřezu, poloskořepinové konstrukce. Křídla jsou samonosná, celokovová, lichoběžníkového průřezu a jsou opatřena křidélky. Pevné části letounu jako jsou křídla, trup a nepohyblivé ocasní plochy jsou potaženy duralem. Pohyblivé části jako jsou křidélka nebo vodorovné a svislé ocasní plochy jsou potaženy plátnem. Pilotní prostor je vybaven dvěma palubními deskami, zdvojeným řízením a ostatními ovládacími prvky rovněž ve zdvojené verzi. Překryt kabiny je tvořen dvěma oddělenými průhlednými kryty z organického skla, zadním odklopným vzad na trup a předním odklopným do boku. Přistávací zařízení tvoří zatahovací kolo a ostruhové kolečko. Vlečné zařízení pro start aerovlekem je umístěno v přídi kluzáku a pro vzlet za navijákem na boku trupu.
Historie:
Dalšími úpravami letadla L-13 Blaník vznikl v roce 1988 nový typ L-23 Super Blaník lišící se zejména novým kokpitem s větším průhledným překrytem s lepším výhledem, ocasními plochami „T", minimalizujícími poškození při přistání do terénu, a zjednodušeným křídlem bez vztlakových klapek s novými koncovými oblouky. Nabízeny jsou i nástavce zvyšující rozpětí křídel na 18 m a klouzavost na 31. Sériová výroba začala v roce 1989 a zatím bylo vyrobeno cca 300 letadel.
Hlavní technické údaje:
Rozpětí 16,2 m Délka 8,5 m Výška 1,9 m Nosná plocha 17,4 m2 Max. vzletová hmotnost 530 kg Hmotnost prázdného letadla 310 kg Max. přípustná rychlost 253 km/h Minimální rychlost 55 km/h Klouzavost 1:28 Klesavost 0,82 m/s Maximální přetížení +5 g / -2,5 g

G-103 "Twin Astir"

Základní popis:
Trup je tvořen kompozitovou skořepinou ze sklených vláken a epoxidové pryskyřice. Křídla jsou také skořepinová, ale potah je tvořen sendvičí CfC (compozit-foam-compozit). Nosník křídla je sklolaminátový. Dvoudílný kryt pilotního prostoru je vylisován z organického skla, oba díly se nezávisle odklápí doprava. Přistávací zařízení tvoří zatahovací kolo ve spodní části trupu a pevné kolo na zádi. Vlečné zařízení je v přídi trupu.
Historie:
G - 103 Twin Astir firmy Grob je dvoumístný kluzák založený na předchozím jednomístném typu. Jeho první vzlet se uskutečnil v roce 1976 a byl původně navržen jako kluzák pro výkonné plachtění a pokračovací výcvik před přechodem na jednomístné typy kluzáků. V roce 1981 Tom Knauff uletěl s pozdější verzí tohoto kluzáku Twin Astir II vzdálenost 622 nm což je v přepočtu 1001 km.
Hlavní technické údaje:
Rozpětí 17,5 m Délka 8,1 m Výška 1,6 m Nosná plocha 17,9 m2 Max. vzletová hmotnost 650 kg Hmotnost prázdného letadla 395 kg Max. přípustná rychlost 250 km/h Minimální rychlost 68 km/h Klouzavost 1:38,5 Klesavost 0,62 m/s

Grob G102 Astir

Základní popis:
Astir je jednosedadlový kluzák vyrobený z laminátu. Je to první zkonstruovaný a vyrobený kluzák firmou Grob (konstruktér Burkhart Grob). Ta předtím získávala zkušenosti licenční výrobou kluzáků Schempp-Hirth Standard Cirrus. Astir je z kompozitu (skleněné vlákno / pryskyřice), nezanedbatelná část jsou odlitky z lehkých slitin (s touto technologií měla firma ve své historii bohaté zkušenosti), má velkou plochu křídla, ocasní plochy tvaru T a integrální nádrže v křídlech pro vodní přítěž. Podvozek tvoří neodpružené podvozkové kolo opatřené bubnovou brzdou ovládanou společně s brzdícími klapkami. Velká plocha křídla dává dobré letové vlastnosti při nízkých rychlostech, ale výkon při vyšších rychlostech klouzání je nižší než u jiných kluzáků standardní třídy. Díky velké ploše křídla, velké ploše výškovky a vyššímu profilu je kluzák při letu absolutně nezáludný. Je velmi vhodný jako první jednosedadlovka a v Aeroklubu Zbraslavice ho létají i žáci v rámci sólových letů ještě před pilotní zkouškou. Zkušení piloti s ním však dovedou uletět skvělé výkony. Astir je v komunitě plachtařů obecně nepříliš populární díky zvláštnímu mechanismu zajištění křídel, které může neznalé obsluze komplikovat skládání kluzáku, a to je škoda. Díky slušné klouzavosti, velké kabině a velkému rozsahu centráží a minimálním nárokům na zkušenost pilota s ním může létat opravdu každý. Astiry v našem aeroklubu nahrazují dosluhující VSO-10.
Astir pilotovaný Robertem Harrisem, ustanovil dne 17. února 1986 nový světový rekord v absolutní nadmořské výšce na 49,009 stop (14.938 m). Tento záznam trval až do roku 2006.
Hlavní technické údaje:
Rozpětí 15 m Délka 6,75 m Výška 1,26 m Nosná plocha 12,4 m2 Max. vzletová hmotnost 450 kg Hmotnost prázdného letadla 250 kg Max. přípustná rychlost 250 km/h Minimální rychlost 59 km/h Klouzavost 1:38 Klesavost 0,62 m/s

VSO - 10 "Gradient"

Základní popis:
Větroň VSO - 10 "Gradient" familiárně přezdívaný "Vosa" je jednomístný hornoplošný kluzák smíšené konstrukce určený původně pro výkonné závodní létání. Dnes už jeho výkony zdaleka neúdosahují výkonů moderních kluzáků, ale stále ještě je tento typ oblíben u mnohých pokračovacích plachtařů a je na soutěžích klubové třídy stále létán. Je opatřen samonosnými celodřevěnými křídly s profilem křídla typu Wortmann FX. Trup je zhotoven ze speciální hliníkové slitiny a oceli s laminátovou kabinovou částí s dvoudílným průhledným krytem z organického skla, jehož druhá část je odklopná do boku. Dřevěná kostra křídla je potažena překližkovým sendvičem a balzovou výplní. Kovová kostra ocasních ploch je potažena duralem. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek je tvořen zatahovacím hlavním kolem a zakrytovaným ostruhovým kolečkem pod směrovým kormidlem. Vlečné zařízení pro start aerovlekem je umístěno v přídi kluzáku a pro vzlet za navijákem na boku trupu.
Historie:
Počáteční teoretické práce začaly ve vývojové kanceláři Orličanu Choceň už v roce 1972. Vznikal jako náhrada klubového větroně VT-116 Orlík II. S ohledem na cenu a dostupnost materiálů byla zvolena smíšená konstrukce. Při konstrukci byly použity moderní profily křídla Wortmann řady FX, uplatnily se skelné lamináty a sendvičová stavba potahu. První let jeho prototypu se uskutečnil v říjnu 1976. (První prototyp byl zalétán dne 16. 9. 1977.) Sériová výroba začala v prosinci 1978. a již v roce 1979 obdržely aerokluby první větroně. Co do množství VSO-10 Orlíky nenahradily, přesto umožnily plachtařům zlepšení výkonů. V roce 1979 vznikla část 12-ti kusové série VSO-10C Gradient Club s pevným podvozkem. V témže roce obsadili na VSO-10C Ing. M. Brunecký a J. Vávra první a druhé místo na prvém ME klubové třídy ve švédském Orebro. Výrobu "Vos", která do roku 1990 dala 225 větroňů nahradila v Orličanu Sopotnice licenční výroba laminátového větroně standartní třídy Schempp-Hirth Discus CS.
Díky složité multimateriálové konstukci je životnost kluzáků VSO-10 Gradient značně omezená. V Aerolubu Zbraslavice dožívá poslední kluzák tohoto typu.
Hlavní technické údaje:
Rozpětí 15 m Délka 7 m Výška 1 m Nosná plocha 12 m2 Max. vzletová hmotnost 380 kg Hmotnost prázdného letadla 234 kg Max. přípustná rychlost 250 km/h Minimální rychlost 68 km/h Klouzavost 1:36 Klesavost 0,63 m/s

Schleicher ASW-19B

Základní popis:
ASW 19 B je celokompozitový středoplošný kluzák určený k výkonnému plachtění. Konstrukce křídel je tvořena sendvičem sklolaminát/pěna. Hlavní nosník je sklolaminátový. Profil křídla u kořene je FX 61-163, voblasti křidélek FX-60-126. Kovové brzdící klapky typu Schempp-Hirth se vysunují nad horní plochu křídla. Křidélka mají výchylku +22° a -14°. Ocasní plochy mají podobnou konstrukci jako křídla. Výchylky SOP jsou vrozmezí 30°, VOP +22° a -18°. Trup je vyroben jako laminátová skořepina se zesíleným kýlem. Překryt kabiny je z jednoho kusu a odklápí se i s přístrojovou deskou dopředu nahoru. Kluzák je vybaven nádržemi na vodní přítěž o celkovém objemu 100 l. Podvozek tvoří neodpružené podvozkové kolo opatřené bubnovou brzdou ovládanou páčkou na řídící páce. Ostruhu tvoří kluzná patka.
Historie:
Kluzák ASW 19 byl vyvinut jako nástupce oblíbeného typu ASW-15 a jeho první vzlet se uskutečnil 23.11.1975. Hlavním konstruktérem byl, stejně jakou u typu ASW 15, Ing. Gerhard Waibel. Do roku 1986 bylo vyrobeno 425 ASW-19 a ASW-19 B.
Základní technické údaje:
Rozpětí 15 m Délka 6,8 m Výška 1,55 m Nosná plocha 11 m2 Max. vzletová hmotnost 454 kg Hmotnost prázdného letadla 250 kg Max. přípustná rychlost 255 km/h Klouzavost 1:38

VSM - 40 "Démant"

Základní popis:
VSM - 40 Démant je celodřevěný hornoplošný kluzák, který byl v době svého vzniku určen především pro provádění vrcholových sportovních letů, přičemžpo vyřazení ze skupiny letounů používaných státními reprezentanty byl zařazen do aeroklubů pro sportovní klubové létání. Křidélka, směrovka a výškovka jsou dřevěné konstrukce potažené plátnem. Kabina z průhledného organického skla se odsouvá vpřed. Kluzák je vybaven zatahovacím kolem pod trupem a pevnou ostruhovou botkou lyžinového typu pod směrovkou. Na křídle byly použity tyto profily: NACA 65 515 (kořen), 63 615(střed), 4412 konec křídla.
Historie:
3. listopadu 1955 se v Medlánkách uskutečnil první zálet soutěžního kluzáku volné třídy VSM-40 Démant. Démant bylplně uveden do provozuv roce 1956 jako závodní stroj volné třídy. Celkem bylo postaveno 8 kusů, se kterými řada plachtařů dosáhla pěkných výkonů (první let na 500km trojúhelníku na našem území a podobně). Jeden létal v tehdejším SSSR abylo tam s ním dosaženo světových rekordů (pilotka Samosadová). Rudolf Měšťan s Démantem skončil na 3. místě na mistrovství světa v Lešně v roce 1958, což je nejlepší umístění větroně československé konstrukce na mistrovství světa. Jediného letuschopného Démanta je možno vidět již jen v aeroklubu Zbraslavice. Na Zbraslavickém VSM-40 OK-6203 uletěl p. Zejda tehdy rekordní trojůhelník 518 km, Vrchlabí - Trenčín - Vrchlabí rychlostním průměrem 65 km/h. V současnosti je na tomto letounu již omezena maximální rychost oproti původním technickým údajům na 150 km/h.
Základní technické údaje:
Rozpětí 18 m Délka 7,35 m Výška 1,7 m Nosná plocha 16,15 m2 Max. vzletová hmotnost 440 kg Hmotnost prázdného letadla 280 kg Max. přípustná rychlost 250 km/h Minimální rychlost 68 km/h Klouzavost 1:33 Klesavost 0,68 m/s


Kluzáky provozované jinými subjekty nebo zapůjčené na letišti Zbraslavice

Luňák Lf-107

DG Flugzeugbau DG1001

Orlík VT-16, VT-116

Cirrus ST

Schleicher ASW-15

Schleicher ASG-29

Schleicher ASW-22BLE

Rolladen-Schneider LS8

Schempp-Hirth Ventus-2

Schempp-Hirth Discus CS

Schempp-Hirth Duo Discus

Schempp-Hirth Arcus

Binder EB-29

Instagram