Na čem létají motoráři

Letouny provozované Aeroklubem Zbraslavice

Zlin Z-142

Základní popis:
Z - 142 je celokovový jednomotorový dolnoplošník. Kovová kostra křídla a pevných i pohyblivých ocasních ploch je potažena duralem. Přední část trupu jesvařena z ocelových trubek a potažena odnímatelnými laminátovými kryty, zadní část trupu jeduralová poloskořepina. Krycí plechy jsou provedeny v duralových výliscích. Letoun je vybaven řadovým invertním motorem AVIA M-337 AK o výkonu 156 kW (210 k) s přeplňováním klasickým radiálním kompresorem, který pohání kovovou, dvoulistou, za letustavitelnou vrtuli Avia V-500A o průměru 2 m. Hlavní podvozek příďového typu tvoří ploché ocelové pružiny, řiditelné přední kolo je umístěno vlevo od podélné osy letounu.
Historie:
Dvoumístný dolnoplošný školní a sportovní letoun celokovové konstrukce se sedadly vedle sebe vznikl v sedmdesátých letech v Moravanu, n. p., Otrokovice. Poháněl jej motor Avia M-337AK a dlouho sloužil jako hlavní školní typ v českých aeroklubech. Firma Moravan Aviation, s. r. o., navázala na typ Z-142 dále propracovanou verzí Z-242L, která je vhodná i pro základní akrobacii (násobky +6 a -3,5 g v akro-kategorii). Podvozek je pevný, tříkolový. Nabízí se též podobně koncipovaný čtyřmístný typ Z-143L. Zlin Z-142 je pravděpodobně nejúspěšnějším moderním sportovním letadlem československé výroby. Jeho prototyp vzlétl 29. prosince 1978. Letoun je používán k výcviku pilotů včetně základů akrobacie, ke sportovnímu a navigačnímu létání i jako vlečný v aeroklubech a je užíván i soukromníky. Celkem bylo postaveno více než 300 letounů, z nichž část byla exportována do Alžírska, Bulharska, Jihoafrické republiky, Jugoslávie, Kanady, na Kubu, do Maďarska, Německa a Polska.
Základní technické údaje:
Motor M 337 AK Tah motoru 156 kW /210 k Maximální rychlost 231 km/h Cestovní rychlost 180 km/h Maximální dolet 950 km Dostup 5000 m Hmotnost prázdného letadla 730 kg Max. vzletová hmotnost 1090kg Rozpětí 9,16 m Délka 7,33 m Výška 2,7 m

Zlin Z-43

Z – 43 je čtyřmístný celokovový dolnoplošník vhodný jak k základnímu a pokračovacímu výcviku tak i k vyhlídkovým letům. Letoun je vybaven šestiválcovým vzduchem chlazeným invertním motorem AVIA M 337 o výkonu 21O HP (157 kW).
Historie:
Po úspěšné sérii Zlínů Z-26 začal Moravan připravovat novou sérii školních letounů kterou označil Z-40. Oproti tandemové konfiguraci kabiny představovala kabina letounů Z-40 sedadla vedle sebe. Letoun byl vyráběn ve dvou základních verzích- v dvoumístné verzi Z-42 a čtyřmístné verzi Z-43, která mohla být využívána jak k výcviku tak k vyhlídkovým letům až pro 3 pasažéry. Výsledkem tedy byl jednomotorový celokovový dolnoplošník s pevným podvozkem. Až 80 % součástí Z-43 jsou totožné s letounem Z-42, avšak Z-43 obsahuje upravený trup s dvěma dalšími sedačkami a silnější motor. Křídla mají větší rozpětí a nemají záporný úhel šípu jako Z-42. První Z-43 vzlétla 10 prosince 1968. Její produkce začala v roce 1972, avšak byla méně populární než její dvoumístná verze a tak v roce 1977 byla výroba zastavena na 80 vyrobených kusech. V roce 1992 byla představena nová verze letounu- Z-143, která obsahovala šestiválec LYCOMING O-540 spolu s novou verzí letounu Z-42, Z-242 u které se začal používat taktéž motor Lycoming.
Základní technické údaje:
Motor M 337 AK Tah motoru 157 kW /210 k Maximální rychlost 235 km/h Cestovní rychlost 210 km/h Maximální dolet 610 km Dostup 3800 m Hmotnost prázdného letadla 730 kg Max. vzletová hmotnost 1350 kg Rozpětí 9,76 m Délka 7,75 m Výška 2,91 m 

Zlin Z-226 MS

Základní popis:
Z-226 je jednomístný, případně dvoumístný samonosný dolnoplošník se smíšenou konstrukcí, pevným podvozkem a ostruhou. Křídlo je celokovové konstrukce s hlavním a pomocným nosníkem. Křidélka jsou rovněž celokovová a jejich povrch je pro zvýšení pevnosti signován. Celokovové vztlakové klapky se vyklápějí ze spodního obrysu profilu křídla. Křídlo je aerodynamicky i geometricky kříženo. U trupu má profil NACA 2418, na konci NACA 4412, geometrické křížení -4° úhel vzepětí 6°. Na spodní straně křidélek je umístěno závaží pro statické vyvážení. Trup příhradové konstrukce je svařen z ocelových trubek. Horní díl, částečně boky v přední části a spodní díl trupu až za křídlo je zakryt odnímatelnými plechy. Zbytek je potažen plátnem přes pomocnou karoserii z dřevěných lišt. Kryt kabiny je od pevného čelního štítu odsouvatelný dozadu. Z-226T má oba pilotni prostory plně vybaveny řízením a přístroji.Z-226B a M mají řízení a palubní desku jen vzadu. Přední prostor je určen jen jako případné sedadlo pro transport plachtaře. Ocasní plochy jsou kovové konstrukce.Kýlovka a stabilizátor jsou potaženy plechem. Kormidla duralové konstrukce jsou potažena plátnem. Na výškovce je vyvažovací ploška ovládaná z kabiny, směrovka má plošku pevnou. Profil ocasních ploch je souměrný. Přistávací zařízení tvoří dvojkolý podvozek a řiditelná ostruha s možností volného otáčení kolem svislé osy. Podvozek i ostruha jsou vybaveny olejopneumatickými tlumiči. Hlavní podvozková kola o rozměrech 420x150mm mají mechanické brzdy. Ostruhové kolo má rozměry 260x85mm. Motorovou skupinu tvoří invertní šestiválcový vzduchem chlazený motor Avia M137 o výkonu 128kW při 2750 ot/min a vrtule o průměru 2050 mm. Palivo je neseno ve dvou hlavních křídlových nádržích, verze B má ještě pomocnou nádrž za pilotní sedačkou. Olejová nádrž je umístěna v náběžné hraně levého křídla a má chladící žaluzii pro přívod chladícího vzduchu.
Historie:
V polovině padesátých let vypsal Ústřední výbor Svazarmu konkurs na konstrukci nového vlečného letadla. Tato skutečnost byla dána končící životností dosud v aeroklubech používaných letadel C-104, C-106 a K-65 Čáp. Tato výzva nezůstala bez povšimnutí v otrokovickém Moravanu. Omezené kapacity zdejšího vývoje však neumožnovaly uvažovat o návrhu nového speciálního vlečného letounu. Proto bylo přistoupeno k úpravě sériového letounu Z-126, z nějž vychází mnoho dalších modifikací tohoto letounu, které vyústily na konci sedmdesátých let v typ Z226MS, který létá v našem aeroklubu. Do draku dvěstěpětky byl firmou Aerotechnik Kunovice zastavěn motor motor Avia M-137A o výkonu 132 kW (180 koní) při 2 750 ot./min. Ten je doplněn dvoulistou kovovou, automaticky stavitelnou vrtulí Avia V-503A o průměru 2 000 mm. První letoun verze Z-226MS imatrikulace OK-MRA byl zalétán dne 9. 4. 1986. V současné době létá v České a Slovenské republice ještě téměř stovka letuschopných Zlínů Z-226. Většinu tvoří modifikace Z-226MS s počtem 71 kusů a Z-226M s počtem 15 kusů. Zbytek doplňují dnes již spíše rarity - Z-226T (4 kusy), Z-226B (2 kusy), Z-226AS (1 kus) a Z-226SL (1 kus).
Základní technické údaje:
Motor M 137A Tah motoru 132 kW / 180 k Maximální rychlost 225 km/h Maximální dolet 510 km Maximální stoupavost 6,2 m/s Hmotnost prázdného letadla 635 kg Max. vzletová hmotnost 890kg Rozpětí 10,28 m Délka 7,90 m Výška 2,06 m Plocha křídla 14,90 m2

Z - 326 "Trenér Master"

Základní popis:
Zlín Z-326 Trenér Master je dvoumístný jednomotorový samonosný dolnoplošník se zatahovacím hlavním podvozkem a nezatahovatelnou, řiditelnou ostruhou.V době svého vzniku umožňoval ucelený letecký výcvik, včetně akrobacie při obsazení s jedním i se dvěma piloty. V sólo obsazení je pilotován z předního sedadla. Letoun je vybaven motorem Walter M137A a ve standardní úpravě byl vybaven pevnou dvoulistoudřevěnou vrtulí. Je to typický člen rodiny Trenérů a proto i on má překryt kabiny standardně odsuvný směrem dozadu.
Historie:
Dne 12. srpna 1957 byl zalétán první prototyp nového letounu Zlín Z-326 Trenér Master s výrobním číslem 301. Z-326 Trenér Master mohl akrobacii vykonávat při vzletové hmotnosti 900 kg, to znamená s plným obsazením. Zasunutím podvozku se pochopitelně zvýšila i rychlost letounu, dosahující nyní 260 km/h. Stoupavost u země se v důsledku zvýšené hmotnosti poněkud snížila na 5 m/s. Podle očekávání dosáhl letoun Z-326 Trenér Master skutecně pozoruhodných exportních úspechů. Vyráběl se v období let 1959 až 1968 a je z celé rodiny Trenérů nejpočetnejší - vzniklo 420 kusů. Z nich většina opustila naši republiku v rámci exportních zakázek do 25 zemí světa.
Hlavní technické údaje:
Motor M 137 A Tah motoru 132 kW /177 k Maximální rychlost 320 km/h Cestovní rychlost 230km/h Maximální dolet 980 km Dostup 4750 m Hmotnost prázdného letadla 675kg Max. vzletová hmotnost 975 kg Rozpětí 10,59 m Délka 7,83 m Výška 2,06 m Plocha křídla 15,54 m2

Cessna C 172

Základní popis:
Cessna C172 je celokovový, jednomotorový, hornoplošník pro 4cestující (Pilot + 3 cestující). Hornoplošník vykazuje lepší letové vlastnosti a má vyšší míru aerodynamické stability než dolnoplošník. Podvozek je tříbodový, pevnýpříďového typu. Kabina je vybavena dvěma dveřmi po každé straně letounu a za kabinou cestujících dveřmi zavazadlového prostoru určeného pro 54 kg nákladu. Letoun je vybaven motorem Lycoming O-320-H2AD o 160 koňlských silách při 2400 otáčkách a pevnou kovovou vrtulí.
Historie:
Cessna je bezpochyby jedním z nejúspěšnějších výrobců soukromých letadel na světě. Letouny Cessna jsou pojmenovány po svém zakladateli firmy C.V. Cessna. Před samotným založením firmy na výrobu letounů, dokázal Cessna zkonstruovat již v roce 1911 svůj první letoun "Clyde Cessna". Později v roce 1927 C.V. Cessna založil spolu se svými společníky (W.Beech a L.Stearman) firmu "Travel Air Manufacturing Company". Později firmu opustil a s novým společníkem V. Rossem založil "Cessna-Ross Aircraft Company". Po odchodu V. Rosse společnost přejmenoval na "Cessna Aircraft Company". Vývoj firmy šel velmi rychle kupředu zejména díky svému úspěšnému marketingu, hospodárností provozu letounů a nízkou poruchovostí letadel Cessna. V roce 1936 The Detroit News nazvaly Cessna Aircraft Copany jako mistry ve výrobě nejvýkonnějších lehkých letadel. Již v roce 1947 Cessna představila celokovové letadlo C-190. Velkým milníkem v historii Cessna A/C Copany je rok 1956, kdy byla představena Cessna 172 Skyhawk, jež se stala jedním z nejúspěšnějších a nejvíce vyráběným letadlem v historii této společnosti. Již v roce 1963 firma vyrobila 50 000. letadlo. V roce 1969 Cessna představila první proudové soukromé letadlo pod názvem Cessna Citation. Tento model nadále vyvíjela a vyvíjí, aby se přes mnohá označení dostala ke známým typům jako "Citation X" nebo "Citation Bravo". V roce 1975 firma vyrobila už 100 000. letoun. Rokem 1978 byla odstartována výroba nejpopulárnějšího výcvikového letounu, dvoumístné Cessny C-152. Tento typ je hojně používán do této doby právě jako výcvikové letadlo. V roce 1986 byla Cessna Aircraft Copany oceněna cenou Roberta J. Colliera za bezpečnost.
Základní technické údaje:
Motor Lycoming O-320-H2AD Výkon motoru 120kW / 160 k Cestovní rychlost 226 km/h Maximální rychlost 228 km/h Maximální dolet 1074 km Dostup 4115 m Objem nádrží 144 l Hmotnost prázdného letadla 736 kg Max. vzletová hmotnost 1113 kg Rozpětí 11,00 m Délka 8,28 m Výška 2,72 m Nosná plocha 12,40 m2

L-40 "Meta Sokol"

Základní popis:
L-40 Meta Sokol je jednomotorový celokovový samonosnýčtyřmístný dolnoplošník s tříkolovým podvozkem s předsunutým ostruhovým kolem. Jedná se o velice úsporný typ letounu pro tři až čtyři pasažéry včetně pilota. Letoun je vybaven motorem M 332. M 332 je zážehový invertní čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a kompresorem o výkonu 140 k. Spotřeba činí 32 l/hodinu a letoun je vybaven dvěma nádržemi po 55 l, umístěnými v křídlech. Dále je letoun vybaven elektricky stavitelnou vrtulí Avia V-410. Kabina je vybavena dvojím řízením s půlvolanty, jejíž překryt se odsouvá vzad. Zajímavostí tohoto letounu jsou svislá a vodorovná ocasní plocha, které jsou mezi sebou vzájemně zaměnitelné.
Historie:
V březnu 1953 se poprvé objevil nový LD-40 s názvem Meta Sokol. Byl pokračovatelem dřevěného letadla M-1 Sokol a vycházel z prototypu XLD-40 Mír. Během zkoušek v roce 1954 se ukázala řada nedostatků, což vedlo k rozhodnutí důkladného přepracování. Nový prototyp XL-40 byl zalétán v březnu 1956, druhý prototyp následoval v srpnu 1956. Ověřovací deseti kusová série vyrobená v letech 1957 až 1958 byla ještě vybavena motorem Walter "Minor" 4-III. Po dokončení motoru M-332 byl tento montován i do L-40 a značně zlepšil jeho výkony. Do konce roku 1959 bylo vyrobeno v n.p. Orličan v Chocni 106 letounů. Na letadle L-40 Meta Sokol bylo získáno několik československých i světových rekordů. Z celé produkce skončilo 60% vyrobených letadel v zahraničí, létaly v NSR, NDR, Velké Británii, Švýcarsku ale i v Austrálii.
Základní technické údaje:
Motor M 332 Tah motoru 103 kW / 140 k Maximální rychlost 240 km/h Maximální dolet 1100 km Dostup 5000 m Hmotnost prázdného letadla 534 kg Max. vzletová hmotnost 935 kg Rozpětí 10,05 m Délka 7,54 m Výška 2,52 m


L - 200 "Morava"

Základní popis:
Letoun L-200 Morava je celokovový dvoumotorový dolnoplošník, určený jako aerotaxi pro 5 osob včetně pilota. Je vybaven dvěna motory M-337 s ve verzi A elektricky stavitelnou dvoulistou vrtulí a ve verzi D s hydraulicky stavitelnou třílistou vrtulí, Letoun je osazen elektrohydraulicky zatahovatelným podvozkem příďového typu a dvojitou svislou ocasní plochou. Letoun se vyznačuje velmi dobrými letovými vlastnostmi a velmi pohodlným interiérem kabiny.
Historie:
Vývoj nového aerotaxi byl první úkol konstrukční skupiny, která začala v LETu Kunovice pracovat pod vedením ing. Ladislava Smrčka od roku 1955. Vznikl tak pětimístný dvoumotorový celokovový dolnoplošník s příďovým podvozkem a dvojitými svislými ocasními plochami. Konstrukcí a tvarem kabiny velmi nápadně připomíná oblíbený automobil československých vládních činitelů Tatra 603. Prototyp XL-200, který poháněly dva šestiválce Walter "Minor" 6-III vzlétl 9.4.1957. Při letových zkouškách prvního i druhého prototypu bylo jasné, že motory nejsou dosti výkonné. Protože připravovaný motor M-337 nebyl zatím k dispozici, vznikla první 10-ti kusová ověřovací série. Motor M-337 byl k dispozici v roce 1959 a jeho instalace do L-200 podstatně zlepšila výkony letadla označovaného jako L-200A. Další úpravy vedly k verzi L-200D - ve výrobě od srpna 1961. Celkem se do roku 1964 vyrobilo včetně prototypů 367 letadel. Některé stroje byly upraveny jako sanitní pro přepravu nemocného na nosítkách s doprovodem. Mezi uživatele v Československu patřily ČSA, armáda i bezpečnostní letectvo. Významným odběratelem byl sovětský Aeroflot, který používal 170 kusů. Sloužily však např. i v Africe nebo Austrálii.
Základní technické údaje:
L - 200 A (L - 200 D) Motor 2 x Walter M 337 Tah motoru jednoho motoru 154 kW / 210 k Cestovní rychlost 295 km /h (285 km/h) Maximální rychlost 310km/h Maximální dolet 1900 km Dostup 6200m Hmotnost prázdného letadla 1275 kg (1360 kg) Max. vzletová hmotnost 1950 kg (2000 kg) Rozpětí 12,31 m Délka 8,61m


PA-25-235 Pawnee B

Základní popis:

Piper PA-25 Pawnee je jednomotorový jednopilotní dolnoplošník, který je zkonstruovaný z ocelových trubek potažených plátnem. Toto řešení (progresivní zborcení trupu při havárii) bylo zvoleno za účelem zvýšení ochrany pilota při případném pádu na malé rychlosti v malé výšce při práškování. Pohonná jednotka letounu je 235 koňový šestiválcový motor Lycoming O-540-B2B5. Díky své síle lze letoun využít na vlekání větroňů do termiky a to i větroňů s vodní zátěží, kde vzletová hmotnost větroně přesahuje 1000 kg. V minulosti se tento letoun používal na práškování. Letadlo obsahuje rezervoár na práškovací směs o hmotnosti 544 kg (1200 lb). První modely „poníka“ měly jednu nádrž umístěnou mezi rezervoárem na práškovací směs a motorem a palivová nádrž byla z laminátu. Ta ovšem byla postupně nahrazena pogumovanou nádrží za účelem snížení možnosti výbuchu palivové nádrže při případné havárii. U pokročilejších verzí (D) byly palivové nádrže umísťovány již do vnější části křídel. Poník má speciální sedadlo pro mechanika v rezervoáru, který tak může asistovat při plnění postřikové směsi na vzdálených polích, které se mají práškovat.


Historie:
Letoun PA-25 Pawnee bylo zemědělské letadlo vyráběné továrnou Piper Aircraft mezi lety 1959 až 1982. Navzdory svému stáří je toto letadlo stále hojně využívaným strojem k práškování polí, k vlekání větroňů a bannerů. 15 dubna 1998 prodala továrna Piper Aircraft licenci na PA-25 do latinské ameriky. Nyní je vlastníkem licence LAVIA ARGENTINA S.A.. První verzí tohoto letounu byla verze PA-25-150 Pawnee. Letoun byl poháňen 150 koňským motorem Lycoming O-320 a měl rezervoár pouze na 362 kg (800 lb). Další verzí byl PA-25-235 Pawnee B, který měl 235 koňský šestiválec Lycoming O-540-B2B5 a větší rezervoár až na 544 kg (1200 lb). Verze C byla vylepšená varianta verze B, která byla dodávána s 235 nebo 260 koňskou verzí motoru O-540 s vrtulí s jedním úhlem náběhy nebo s vrtulí s konstantní rychlostí. Trup verze C byl tvořen ze snadno odnímatelných panelů, které umožňovaly rychlý přístup k inspekci a servisování zadní části trupu. U verze D byl také použit motor O-540 o 260 koňských silách, avšak tato verze oproti předešlým obsahovala nádrže, které byly umístěny na vnější straně křídel. Klapky a křidélka byla potažena kovovým pláštěm.
Základní technické údaje:
Motor Lycoming O-540-B2B5 o síle 175 kW / 235 HP. Maximální rychlost 188 km/h. Maximální dolet 500 km. Maximální dostup 3963 m. Maximální stoupavost při plné váze 3,2 m/s. Hmotnost prázdného letadla 662 kg. Maximální vzletová hmotnost 1317 kg. Rozpětí 11,02 m. Délka 7,55 m. Výška 2,19 m.

Letouny provozované jinými subjekty na letišti Zbraslavice

Diamond Aircraft DA-42NG "TwinStar"

Základní popis:
DA 42NG TDI Twin Star je dvoumotorový čtyřsedadlový letoun se zatahovatelným podvozkem poháněný dieselovými motory THIELERT Centurion 1.7 o výkonu 135 HP. Jako palivo může být použit letecký petrolej JET A-1 nebo nafta. Motory pohánějí třílisté hydraulicky automaticky stavitelné vrtule MT 3. Motory jsou řízeny elektronickou počítačovou jednotkou FADEC, což pro pilota znamená, že ovládání motorů je uskutečněno pouze jedinou pákou, kterou nastavujeme procenta výkonu. Diagnostika motorů je rovněž elektronická. Motory mají velice nízkou spotřebu. Letoun je vybaven tzv. "glasscocpitem". Veškeré informace jsou zobrazovány na dvou obrazovkách. Jedna slouží pro kontrolu letu, druhá zobrazuje navigační údaje a další potřebné informace o motorech, stavu a spotřebě paliva apod. Základní letové údaje jsou rovněž indikovány klasickými přístroji. Letoun je rovněž vybaven dvouosým autopilotem. Vzlety a přistání mohou být prováděny z asfaltových i travnatých ploch.Křídla jsou na koncích opatřená winglety pro zlepšení aerodynamických vlastností a kromě toho pozitivně ovlivňují mezní vrstvu na konci křidélek při pomalých rychlostech. Klapky jsou rozděleny na dvě části na každém křídle. Vnější část od křidélka k vnějšímu okraji motorové gondoly je koncipována jako klasická klapka, dále pokračuje vnitřní část, nad níž se však nachází motorová gondola a vnitřní část křídla mezi gondolou a trupem s nástupním chodníčkem, což z klapky činí klapku odklápěcí. Tam, kde byl u jednomotorového předchůdce umístěn motor, se nachází ostrá příď se zavazadlovým prostorem o nosnosti 30 kilogramů, s pohodlným přístupem z obou stran trupu.Směrové kormidlo je výrazně protaženo směrem dolů pod osu koncového kornoutu trupu. Podvozek je klasického uspořádání s řiditelným příďovým kolem a hlavními koly opatřenými brzdami. Příďové kolo se zasouvá do přídě proti směru letu, hlavní podvozek se zasouvá směrem k trupu. Podvozek v zasunuté poloze chrání aerodynamické kryty, vyjma kol hlavního podvozku, která v zasunuté poloze zakrytá nejsou.
Historie:
Historie tohoto typu je poměrně krátká. Letoun vychází z předchozího jednomotorového letounu Diamond DA - 40 Diamond Star. V historii letectví tento letoun zaznamenává vůbec první úspěšné a sériové nasazení vznětových motorů v letectví.
Základní technické údaje:
Motor THIELERT Centurion 1.7 Tah jednoho motoru 100 kW / 135 HP Maximální rychlost 359km/h Cestovní rychlost 250 km/h v 18000 ft 304 km/h v 10000 ft Maximální dolet 1661km Maximální dostup 5486 m Maximální stoupavost 5,8 m/s Hmotnost prázdného letadla 1260 kg Max. vzletová hmotnost 1700 kg Rozpětí 13,42 m Délka 8,5 m Výška 2,6 m

Instagram