Pilotem na víkend

Vážení přátelé létání,
Aeroklub Zbraslavice připravil hlavně pro studenty jedinečnou akci, která vám, jak doufáme, umožní zažít zcela mimořádný víkend v leteckém prostředí. Smyslem akce je vám, mladým fandům letectví, co nejvíce přiblížit svět létání a pohybu v trojrozměrném prostoru a to zcela jedinečným způsobem. Stanete se na víkend součástí aeroklubu, zůčastníte se letového dne a budete se podílet na jeho provozu. Pod vedením zkušeného instruktora se po pozemní a předletové přípravě na dobu letu stanete pilotem kluzáku. Zakusíte nejen opojný pocit letu větroněm, ale také zjistíte, jaká další úskalí a povinnosti piloty čekají na zemi.

Naučte se rozumět počasí a znát přírodu
Během bezmotorového létání zažijete ojedinělý zážitek. Pod vedením našich instruktorů se pokusíte naučit létat s bezmotorovým kluzákem tak, abyste ztráceli co nejméně výšky. Pohyb kluzáku v atmosféře se dá zjednodušeně přirovnat k jízdě na kole z kopce bez šlapání - čím prudší kopec, tím větší rychlost a obráceně. Když kopec dojde, cyklista šlápne do pedálů - a plachtař (pilot kluzáku) musí přistát. Aby let mohl pokračovat, musí plachtař včas najít nějaký stoupavý proud vzduchu. Nejčastěji se jedná o stoupající proud ohřátého vzduchu, ale je možné využívat svahové nebo vlnové proudění. Vyhledáváním termických stoupavých proudů a účinným letem a kroužením v nich můžete zůstat ve vzduchu dlouhou dobu bez přistání. Tento druh sportu vyžaduje dokonalou čistotu létání, skvělou orientaci v třírozměrném prostoru a dokonalou představivost. Je nejen zajímavým zhodnocením vlastních schopností vedení letadla, ale i napínavým bojem i souzněním s matkou přírodou. Odměnou za námahu spojenou s bezmotorovým letem je dokonalé splynutí s okolním prostředím a výhled na krásy naší země bez jakýchkoliv rušivých zvuků. Ladnost a elegance tohoto druhu létání je velkou životní inspirací a způsobem načerpání nové energie do dalších všedních dnů.

Plachtění je nejen radost, ale také hlavně sport
Piloti jsou národ soutěživý a jakmile něco umí, rádi se pochlubí před ostatními. Stejně tak jsou na tom i plachtaři. Plachtařské soutěže mají dlouhou tradici, první závody se konaly již v 20. letech minulého století. Z dnešního pohledu jsou původní výkony směšné, ale v té době vzbuzoval nemalou pozornost už jen fakt, že se dá létat i bez motoru. Dříve se soutěžilo, kdo vydrží ve vzduchu déle a dál doletí. Dnešní soutěže trvají zpravidla 7–14 dní. Většinou se létá po předem vyhlášené trati, která se mění v závisloti na počasí každý den. Velmi zjednodušeně se dá vítězný pilot popsat jako ten, kdo prolétne tuto trať nejrychleji. Uletěnou trasu zaznamenává speciální gps logger a vyhodnocuje počítač. Aeroklub Zbraslavice pravidelně pořádá několik soutěží ročně. Na startu se pak seřadí kolem sedmdesáti větroňů a okolí po jejich startu připomíná letiště ve Frankfurtu v době špičky. Kromě účasti na soutěžích se aktivní plachtaři účastní průběžné decentralizované Celostátní plachtařské soutěže (www.cpska.cz). Naši piloti a celý Aeroklub Zbraslavice zaujímají v této soutěži pravidelně čelní místa.

Chcete se naučit létat samostatně a stát se pilotem?
Pokud se vám tento druh sportu zalíbí, jsme připraveni vám poskytnout kompletní pilotní výcvik a přijmout vás mezi sebe jako aktivní letce. Pilotní výcvik bezmotorového pilota začíná "zimním" teoretickým školením, kde vám naši instruktoři a piloti poskytnou veškeré znalosti a zkušenosti, které budete při zahájení výcviku potřebovat. Velmi důležité je také získat Osvědčení o zdravotní způsobilosti. To vám po zdravotní prohlídce vydá lékař s pověřením od ÚCL. Zdravotní prohlídkou projde každý průměrně zdravý jedinec. Mohou se však vyskytnou zdravotní vady, které by při řízení letadla zásadně překážely. Možná běháte jako Usaint Bolt, ale máte barevnou poruchu zraku a to by vám bránilo přečíst údaje na leteckých přístrojích. Konečné slovo jestli budete létat nebo ne, má letecký lékař. Jakmile máte zdravotní prohlídku v kapse, je dobré si zajistit financování alespoň na první část výcviku. Ideální je mít ihned na začátku k dispozici částku kolem 25.000 Kč. Poté již nic nebrání zahájení praktického výcviku létání. Dispozice k létání jsou velmi individuální a někomu trvá výcvik předepsaný počet startů, jiný se zasekne na některé úloze a postupuje pomaleji. V průběhu výcviku je nutno získat Omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby (u ČTÚ), který pilota opravňuje obsluhovat radiostanici. Následně je nutné úspěšně složit teoretickou zkoušku pilota kluzáků. Pak přije den "D", kdy máte všechny teoreticé zkoušky a praktické úlohy odlétané, přijde pověřený inspektor a vykoná s vámi praktickou zkoušku pilota kluzáků. Pokud uspějete, stáváte se pilotem! Pokud vás toto napínavé vypravování zaujalo, přečtěte si, co vás čeká v sekci Výcvik pilota kluzáků.

Motorové létání
Třeba se vám při návštěvě našeho aeroklubu zalíbí i motorové létání. I v tomto ohledu jsme schopni vám poskytnout ucelený výcvik soukromého pilota motorového letounu, pilota ultralehkého letounu a nebo vás případně dovést až na pravé sedadlo dopravního letadla. Letecká škola Aeroklubu Zbraslavice nabízí cenově dostupný výcvik na atraktivních typech letounů a může se pochlubit úspěšným vyškolením desítek dopravních pilotů, létajících dnes u mnoha leteckých společností. Mnozí z nich přišli na letiště ještě jako studenti, někteří začali a zůstali létat v Aeroklubu Zbraslavice jako plachtaři.

Výcvik pilota motorových letadel
Motorové létání se od plachtařského liší v mnoha věcech. Stejně tak je trochu jiný i výcvik motorových pilotů. Zatímco pro létání s větroni je potřeba specifické počasí, s motorákem lze létat téměř kdykoliv, i v zimě. Nejen k výcviku, ale i k samostatnému létání je potřeba mnohem menší počet lidí, kteří vám na letišti pomohou. Díky tomu je možno si létání plánovat prakticky pouze podle chuti a aktuální finanční situace.
Na začátkku leteckého života stojí každý pilot před otázkou, jakým způsobem se bude jeho kariéra ubírat a kam až míří. Pokud jste opravdu skálopevně přesvědčeni, že váš život má smysl pouze při řízení dopravního letadla a jste tomu ochotni obětovat naprosto vše, máte podporu rodičů a potřebné finanční zajištění, je pro vás dobrou volbou Integrovaný výcvik. Pokud máte realističtější plány a nemáte potřebné finance k dispozici hned, je možnost postupovat výcvikem modulovým. Rozdíl spočívá v péči letecké školy a rychlosti. Zajímavé je také, že piloti integrovaného výcviku odlétají mnohem víc hodin podle přístojů. Naopak frekventant modulového výcviku postupuje po jednotlivých kvalifikacích. Nejprve získá průkaz pilota (PPL), pak noční doložku (NIGHT), vícemotorová letadla (MEP), Obchodního pilota (CPL)… až k požadované kvalifikaci CPL, IFR + MEP + ATPL. Každý jednotlivý stupeň výcviku si může zaplatit v jiné škole a pokud něco nevyjde, má platné kvalifikace, ke kterým postupně došel. Pilot v integrovaném výcviku získá všechny kvalifikace naráz u jedné školy.

Výběr letecké školy
Pokud je vám cokoliv v úplných začátcích nejasné, neváhejte se zeptat. Ideální je také projet více leteckých škol a téměř každá má dnes možnost se stát "pilotem na zkoušku" nebo si zaplatit zkušební lekci. Uvědomte si, že pro každou leteckou školu jste lukrativní zákazník! Málo kdo na vás bude při volbě školy tlačit, protože lepší je pilotní žák rozhodnutý, než váhající :-) Jak zvolit správně? Žádná univerzální rada neexistuje. Určitým vodítkem může být vzdálenost od bydliště. Paradoxně může létání ve vzdálenějším středisku vyjít finančně levněji například tím, že během výcvíku máte možnost se ubytovat v místě výcviku a ušetříte čas a nervy při přesunu. Různá letiště mají také všelijaké přípatky, přistávací poplatky, poplatky za instruktory, palivové připlatky, teoretické školení, handling a podobně. To jsou většinou "malé" položky, ale ve větším množství zásadně ovlivní cenu vašeho létání. Co také určitě vezměte v úvahu, je komfort pro vaši (často budoucí) rodinu. Letiště je louka s letadly a trochou asfaltu, a tam budete trávit spousty a spousty času. Žádná přítelkyně se na to nevydrží dlouho dívat, i kdyby byla na začátku nadšená.
Během vybírání letecké školy si zajistěte zdravotní prohlídku v Ústavu leteckého zdravotníctví (www.ulz.cz nebo www.leteckylekar.cz). Pro řízení motorových letadel potřebujete minimálně Osvědčení o zdravotní způsobilosti II. třídy. Pokud se však chcete stát profesionálním pilotem, musíte získat zdravotní způsobilost I. třídy. Vstupní prohlídky se provádí cca 1x měsíčně a je potřeba se na ně dlouho dopředu objednat, a hlavně připravit. Více informací vám poskytnou přímo na ÚLZ. V tomto nenápadném ústavu v Dejvicích se rozplynul sen o profesioální kariéře nejednoho pilota...
Jakmile máte průkaz s razítky ze zdravotní pohlídky v kapse a vybranou školu, můžete začít s praktickým výcvikem. Před prvním letem je potřeba projít pozemní přípravou. Ta je nejprve obecné povahy, pak se týká hlavně létaných úloh. Po nalétání patřičného počtu letových hodin a splněních všech úloh je možno přikročit k tomu nejlepšímu - praktické pilotní zkoušce. Předtím samozřejmě musíte absolvovat tu teoretickou a získat průkaz radiotelefonisty. Pokud vážně uvažujete nad profesilnálním létáním, budete potřebova Všeobecný průkaz radiotelefonisty pohyblivé letadlové služby. No, a až budete mít všechna razítka a zkoušky v kapse, dojdete si na Úřad pro civilní letectví (www.caa.cz) vyzvednout váš vlastní pilotní průkaz - Průkaz soukromého pilota letounů (PPL(A)) a vaše cesta motorového pilota může začít. Co všechno vás ve výcviku čeká a co pak s čerstvě získaným průkazem se dovíte v sekci Motorový výcvik.

Přistáním život pilota nekončí

Létání není jen čas, který prosedíte v letadle. Večer po skončení letového dne, uklizení letadel a uzavření hangáru si budete moci s piloty a instruktory Aeroklubu Zbraslavice popovídat o svých zážitcích, vyptat se na vše co vás o létání zajímá v neformálním příjemném prostředí letištního klubu. V letních měsících je přijemné se osvěžit v bazénu a grilování je téměř na denním pořádku. V areálu letiště je i malé dětské hřiště pro rodiny pilotů. V okolních leších je dostatek hub. Kolem letiště vedou značené cyklostezky. Rodiny pilotů se u nás rozhodně nenudí.



Kolik takový víkend stojí?
Při předložení potvrzení o studiu 1500 Kč, pro ostatní 1900 Kč.
Cena zahrnuje:
Jeden let bezmotorovým kluzákem pod vedením zkušeného instruktora včetně předletové přípravy a poletového rozboru
Přístup do všech provozních prostor
Ubytování až na dvě noci
Snídani, oběd a večeři v průběhu letového dne a snídani následující den

Máte zájem si to zkusit? Neváhejte nás kontaktovat!

Instagram